Bewerking

Gepubliceerd op 25 juni 2026 om 21:29

 

 

Om een foto te bewerken zijn er vele bewerkingsprogramma's. Ik gebruik lightroom als hoofdbewerker en photoshop voor de specifiekere dingen. Beide hebben een tal aan mogelijkheden. Binnen lightroom is er een optie waarbij het programma je door bewerkingen heen kan leiden. Voorbeelden geeft, waardoor je zelf soms weinig hoeft te doen. Heel handig! 

Ik gebruik die optie niet. Vind het veel te leuk om zelf een stijl aan te brengen aan de foto. Uiteraard is bewerken voor ieder een eigen smaak. Om goed te kunnen bewerken is er 1 ding heel belangrijk, de foto zelf moet goed zijn. Wanneer je een goede foto in verschillende stijlen zet en deze allen mooi uitkomen, is dat een teken. Daarnaast natuurlijk letten op compositie en scherpte. 

Met de standaard tools binnen de bewerkingsprogramma's kun je heel veel. Daarnaast is er ook de optie om presets te gebruiken. Dat zijn bestaande bewerkingsstijlen welke verkocht worden door makers. Voorbeelden zijn: moody, bohemian, black en white, monochroom, airy etc. De foto wordt dan automatisch omgezet in deze stijl en meestal hoef je er zelf dan niet veel aan te doen. De presets zijn makkelijk in je lightroom te plaatsen ahv een download. Maar je kunt natuurlijk ook lekker zelf aan de slag. 

Ik laat een paar voorbeelden zien, onbewerkt en bewerkt:

de adelaar front: Ik heb deze bewerking zelf gedaan. Allereerst de positie goed gezet, achtergrond tint donkerder gemaakt en de kleuren wat meer verzadigd, hierna met zogeheten "masker" de ogen verlicht en aangescherpt. Meer hoefde ik niet te doen voor een tof resultaat. 

groepje uitbloeisels in het het zonnetje: de bewerking heb ik zelf gedaan. De lichttinten opgelicht waardoor de zonnestralen een bokeh (rondjes)effect afgeeft. de kleurtint iets lichter gemaakt. Het is een winterfoto maar het lijkt alsof je de lente proeft.

tot slot een zoomfoto van een uitbloeisel na vorst: Deze heb ik in een preset gezet met winterstijlen. Dit zijn vaak koelere tinten. hierna heb ik de kleur versterkt en rechtsboven doormiddel van oplichten het lichtschijnsel wat meer naar voren laten komen voor een extra winters effectje. leuk he!

Op deze manier kun je van je foto's iets bijzonders maken zonder de kern van de foto te verliezen of de echtheid ervan. Ik hou ervan en je kunt eindeloos blijven variëren wat het extra leuk maakt.

zo, dat was weer een klein kijkje in de Retse keuken. Dit weekend weer leuke opdracht voor de boeg en ga me daar op voorbereiden. Tot Kieks!